Wat een week, wat een week... - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Pleun Jansen - WaarBenJij.nu Wat een week, wat een week... - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Pleun Jansen - WaarBenJij.nu

Wat een week, wat een week...

Door: Pleun

Blijf op de hoogte en volg Pleun

31 Augustus 2013 | Denemarken, Århus

Wat een week, wat een week. Vol met leuke gebeurtenissen en leuke mensen!
Vorige week hadden we onze eerste stap avond met ongeveer de hele klas. Er was een Balkan avond in de beste kroeg met een mega vette band en een goede DJ. Het was gaaf om de hele avond aan één stuk door te dansen met mensen die je eigenlijk pas een week kent! Bij de meeste mensen voelt het dan ook alsof we elkaar al een wel een jaar kennen. Moe maar voldaan gingen we met de laatste nachtbus veilig naar huis, op naar onze warme bedjes.
Samen met huis- en klasgenootje Rosita ben ik vorig weekend op fietsenjacht gegaan bij een echte veiling. Dat was nog eens een avontuur! 250 fietsen, en echt veel te veel mensen die een fiets willen. Een geweldige ervaring, echt zoals op tv: kijken welke fiets je zou willen hebben, en met je nummertje de lucht in om te bieden. Één probleempje was natuurlijk dat het in het Deens ging, gelukkig hadden we onze buddy’s van school gevraagd om met ons mee te gaan en met hun hulp hebben we twee fietsen binnen gesleept. Tijdens de veiling heb ik vooral vaak gedacht: Papa zou dit moeten zien! Ik met al mijn fietsenkennis aan het bieden op een veiling…
Deze week heb ik lekker de heuvels op weg naar school beklommen op mijn mooie wit-rose mountainbike.
De hele week hebben we veel geluk gehad met het weer. Veel zon en een prima temperatuurtje om in je t- shirt rond te lopen. In de schoolpauzes lekker naar buiten, en na school zijn we ook lekker naar het strand geweest. Heerlijk op een kleedje in het zand, ik hou ervan!
Deze week was ook het moment dat de burgermeester van Arhus ons welkom heette in pretpark Tivoli Friheden. Na een praatje van de burgermeester konden we onder het genot van een gave band in de achtbanen, het reuzenrad en het spookhuis. Ik heb ook voor het eerst in een botsauto gezeten waarin je verplicht een gordel om moest, gekke Denen!
Ondertussen gaan we iedere dag naar school waar we elke ochtend starten met een ijsbreker van de dag. We doen een gezamenlijk spel om wakker te worden en starten dan aan ons programma. Het is tot nu toe een mix van lessen volgen en introductie activiteiten. Wat groepsopdrachtjes en een presentatie zijn al achter de rug. Het is gek om mezelf te presenteren in het Engels, maar toch begint het Engels praten al wel te wennen. Het gebeurt steeds minder vaak dat ik Nederlands begin te praten tegen één van mijn klasgenoten, en het verstaan van het Engelse gaat prima. Deze week hebben we ook de eerste teksten moeten lezen uit ons grote tekstboek. Pfoe, dat wordt nog een hele klus om al die woorden te gaan begrijpen, maar ik denk dat wel dat het moet gaan lukken! Het is heel interessant om alle verschillen te horen tussen alle landen waar het er in de sociale hulpverlening soms toch anders aan toe gaat dan in Nederland.
In ons programma zitten vier weken stage (wat ik niet wist), ook spannend dus, want zonder een woord Deens te kunnen spreken moet je dan toch echt met de Deense hulpbehoevende mensen gaan werken! We zullen zien wat dat wordt.
De school is trouwens heel erg relaxt, alle deuren zijn open en je mag overal in op en tussen kijken. Je kunt alles aan iedereen vragen en iedereen zal je dan ook proberen te helpen. We hebben tot nu toe steeds les gehad van twee docenten die heel goed zien en aanvoelen wat wij als studenten nodig hebben. Ze denken overal in mee en stellen zich helemaal open voor ons. Ik hoop dat deze ontspannen sfeer zo blijft voor de rest van mijn minor, want dan houdt ons klasje het volgens mij makkelijk vol.
Nu ben ik wel ongeveer uitverteld en klaar om vanmiddag eventjes het centrum in te gaan. Van gisteren tot en met volgende week vrijdag, is er een groot festival gaande door het hele centrum. Er is van alles te zien, te horen en te beleven. Ik ben benieuwd!

Tot de volgende!
Liefs, Pleun

  • 31 Augustus 2013 - 16:30

    Peettante:

    Klinkt goed meidje, volgens mij houd jij dat wel vol zo. x

  • 31 Augustus 2013 - 19:19

    Floor:

    Een Hippe fiets kopen, dansen en festivalletjes klinkt als Pleun! leuk meisje, have fun! dikke kus

  • 31 Augustus 2013 - 19:49

    Yf:

    GORDELS om in een botsauto?!?!?!?! Living on the egde! haha

    klinkt super allemaal, ben kei trots op jou

    x yf

  • 01 September 2013 - 18:50

    Mams:

    kermis in bladel dus helemaal niet gemist?? Mooi zo....
    geniet maar met volle teugen, voor je het weet is het weer voorbij...
    x

  • 01 September 2013 - 21:04

    Toine:

    Mooi dat het allemaal zo goed gaat en goed bevalt. Zet hem op !!!!

  • 05 September 2013 - 11:25

    Marleen:

    You go girl!
    Super om te lezen en ik kan het al helemaal voor me zien hoe jij daar op je fietsje de heuvels op klimt!
    Geniet er van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 6791

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2013 - 20 December 2013

Arhus, Denemarken

Landen bezocht: