The beginning :) - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Pleun Jansen - WaarBenJij.nu The beginning :) - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Pleun Jansen - WaarBenJij.nu

The beginning :)

Door: Pleun

Blijf op de hoogte en volg Pleun

20 Augustus 2013 | Denemarken, Århus

Laat ik maar gewoon beginnen bij het begin...

Op 2 augustus lekker op tijd in de ochtend zat het er toch echt aan te komen, mijn vertrek naar Arhus. Voor het eerst in mijn leven ga ik voor vijf maanden alleen op pad. Na het checken van de laatste dingetjes was het dan toch echt tijd om afscheid te gaan nemen van de familie. Pap, mam, Doris, Maud en Roel waren vroeg wakker geworden om me uit te zwaaien. Een beetje na 8 uur zaten Emiel, ik en heeeeeeel veel spullen in de auto, klaar om te vertrekken...

Onze trip duurde maar liefst 12 uur in plaats van de 9 à 10 waar we op gerekend hadden en de zomerzon zorgde voor zo'n 38 graden. Tussen het rijden en de pauzes door kwamen we in een file. Gelukkig duurde dit maar 2 uur en konden we daarna de brug over waarna we nog dik twee uur te gaan hadden. Denemarken was in zicht!

Toen we aankwamen op de Lottesvej in het Brabrand Nord van Arhus stond mijn buddy ons al op te wachten. Gaar, plakkend en wel kwamen we de auto uit om ons voor te stellen. Mijn buddy liet ons mijn kamer zien, en een grote enveloppe vol informatie. Dit werd gevolgd door een toelichting van de sleutelbos en er werd me op het hart gedrukt mezelf niet buiten te sluiten!

Ondertussen is Nilles (de Nederlander die al lang in Denemarken/Arhus woont) gearriveerd om ons te versterken bij het uitladen van de auto, het lenen van zijn keukenspullen en het vinden van een supermarkt. Om 10 uur in de avond waren we klaar om even snel te koken, en na het eten was het toch echt wel tijd om te gaan slapen...

Het was een warm welkom. Op de keukentafel lag een brief van de huisvesting organisatie, de keuken en kamer moesten gepoetst worden en alle meubels die er niet hoorden moesten weg. Als dit op maandag niet gebeurd zou zijn zouden we moeten betalen voor schoonmakers en zou alles wat er niet hoorde worden weggegooid. Gelukkig ontmoette we een dag later de eerste huisgenoot waarmee we de boel zijn gaan opruimen. Goede binnenkomer!

We hebben een super leuke week gehad samen met wat dingetjes die nog geregeld moesten worden en vakantiebezigheden ;)
Zo zijn we naar een mooi park geweest, hebben we op het strand gelegen, door de stad geslenterd, lekker geluncht, nog meer geslenterd en museum Den Gamle By bezocht.
Na een weekje veel relaxen en toch ook wel een gek gevoel kwam de buikpijn. De zaterdag dat Emiel weer zou vertrekken kwam nu toch wel dichtbij. De vrijdag voor Emiels vertrek was een gekke maar wel ook een fijne dag, zo'n raar idee dat ik voor 5 maanden echt alleen ga zijn! We maakte de auto klaar en checkte de route nog een keer zodat Emiel klaar was voor de terugreis. En na die nacht slapen was het moment aangebroken dat hij echt moest vertrekken, hier heb ik toch echt wel het meest tegenop gezien! Uiteindelijk moest toch echt het uitzwaaien beginnen :'(

De eerste dagen alleen in mijn kamer en in de omgeving voelde een beetje gek. Gelukkig kon ik contact zoeken met Nilles waar ik dan ook een groot deel van de stad doorgeslenterd heb met als beloning een lekker Deens biertje. Met het poetsen, opruimen en mooi maken van mijn kamer heb ik een groot deel van de week doorgebracht. Daarnaast was het een avontuur om iedere dag alleen naar de shoppingmall CityVest te lopen om mijn boodschappen te doen (en stiekem even de H&M te bezoeken). Een heleboel vreemde mensen, met een heleboel vreemde talen en een heleboel vreemde letters op bordjes en prijskaartjes...

Eindelijk was het zover, ik ontmoette een nieuwe huisgenoot. Drie keer raden, ja ze is Nederlands! Rosita is mijn leuke nieuwe buurvrouw waarmee ik die avond maar meteen samen gegeten heb. Die avond ontmoetten we ook ons eerste andere klasgenootje uit Slovenia. De volgende dag arriveerden ook onze Griekse en Spaanse klasgenoten in het gebouw naast ons. Die avond ontmoetten wij ook onze tweede huis- en klasgenoot: de Nederlandse Lyzette. Met deze twee meiden in de buurt ben ik wel klaar om te beginnen aan de eerste schoolweek.


Vandaag op 20 augustus was het dan eindelijk zover, ik heb mijn eerste dagje erop zitten. Het wordt een week vol introductie, nieuwe gekke namen leren en veel Engels oefenen. De klas is erg leuk, de docenten zijn super aardig en we hebben ons eigen klaslokaal. Het is een mooi gebouw waarin we niet hoeven te verdwalen. We hebben de klassenfoto gehad, de eerste voorstelrondjes en kennismakingsspellen en ons rooster voor de komende tijd. Vakantie, die hebben we niet! Een soort van stage daarentegen blijkt er wel te komen, ik ben benieuwd...

We hebben allemaal ons eigen schrijfboek gekregen waarin we onze aantekeningen van het komende semester mogen gaan maken. Om het boek eigen te maken kregen we een erg leuke opdracht:
Pak een spiegel en een pen, en teken jezelf zonder op je blad te kijken en zonder je pen van het papier te halen. Later herhaalde je dit bij een klasgenoot en dat leverde leuke dingen op!

Ik ga de komende week over me heen laten komen, en dan vertel ik daarna hoe het was. Nu is het bijna bedtijd want morgen om 8 uur moeten we weer vertrekken naar ons lokaal op Peter Sabroe...

Godaften og på gensyn! :)





  • 20 Augustus 2013 - 23:07

    Mams:

    Nou, meid, toch maar en blog begonnen....leuk hoor!
    Ik was al een beetje op de hoogte natuurlijk van de eerste periode ;)
    Ga nu maar genieten van alles wat op je afkomt!!!
    dikke kus

  • 20 Augustus 2013 - 23:36

    Peettante:

    Ben trots op je. Stoer dat je dit zo in je eentje gaat doen. Heel veel plezier, geniet met volle teugen. x

  • 21 Augustus 2013 - 10:24

    Zus Maud :p:

    Haa zus! Vind ik ineens op FB je blog bij iemand anders op de pagina! haha.. Zett'm op.. Leuke tijden breken nu aan :-) Xx

  • 21 Augustus 2013 - 10:52

    Caat:

    Leuk Pleun!
    Hou ons op de hoogte van al je avonturen daar.

    Xx

  • 21 Augustus 2013 - 20:34

    Joske Seegers:

    :D toppie pleun! geniet ervan. ik zal ondertussen miel bezighouden hier in ehv ;).

    kuss

  • 23 Augustus 2013 - 11:59

    Lian:

    Ha Pleun, fijn dat we via deze weg wat van je( blijven) horen. Kijk al uit naar het volgende verhaal. Veel plezier en succes met de taal, lijkt me toch wel moeilijk. Houdoe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 6813

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2013 - 20 December 2013

Arhus, Denemarken

Landen bezocht: